May 11, 2012

Interview MARA



Kisahnya, aku dapat interview Mara tu. Untuk program IB kat Kolej Mara Banting 2 tahun. Pastu, kalau pointer lepas boleh amek degree Medicine kat Ireland 5 tahun. Sebenarnya aku tak pasti lah macam mana dia kira pointer2 tu. Bukan macam biasa tau. Bukan yang 4 flat tu semua. Dia lain. Pemarkahan dia lain. Tak sempat nak explore. Ceit! Padahal duduk rumah besarkan montot 5 bulan. Tak sempat? K abaikan.

Sebelum apply tu ada jugak aku tanya sikit-sikit kat senior2 aku yg sekarang ni pun tengah belajar kat IB. Aku lupa lah nanti dia further kat Ireland atau kat India. Aku memang forgetful. Detswai aku tulis post ni harini. Sebab esok aku dah lupa dah apa jadi kat interview tu. Seriously. Hihi

Wan pun dapat interview ni sebenarnya, tapi dia Jordan. Medicine jugak rasanya. Jiji tak dapat. Sebab dia tak mohon sebab dia dah mohon JPA yang engineering tu. Pastu bila JPA suruh datang interview, dia tak pergi. Gewam shaye.

Sebenarnya Kak Nor yang check kan semakan ni. Aku tak tahu sbb kepala dah berat gila dah masa tu, bagaikan kepala ni lg berat drpd jisim badan. Haha. Pastu Tikah text, cakap aku dapat. Eh ekcaitednyewww kamoo. Terima kasih Kak Nor, sebab hafal nombor ic titeww, mohon lupa. Haha

Haaa pastu dah dapat text yang menggegarkan sekalian alam itu, aku terus tak lalu tido. Terus tunjuk kat abang aku, yang tengah makan maggi mangkuk besar sambil tengok bola kat luar. Tersengih dia. :D

Pastu aku masuk bilik balik, check semula, banyak2 kali, gosok2 mata, tukar macam2 posisi.

Esoknya aku tak baik lagi demam, so aku melingkar je lah. Makan nasi pahit, masak maggi bubuh cili padi + black paper + sos cili pun masih tak dapat merangsang taste buds aku yang mengada taik kuda ini. Tak buat research pun. Malam tu ada lah sikit buat revision. Apa yang aku revise pun aku lupa. Sempat jugak try2 baju. Gahaha. Pastu IM dgn Jo mintak tips pastuh kena nganjing balik kat Twitter dan kitaran ini berterusan sampai Jo mintak izin nak masuk tidur. Harresh yang pergi interview JPA pun ada jugak bagi tips. Pasal eye contact, contact lense, haha k tipu. Btw, Thank u !

Esoknya yakni 10 Mei, kalau ikut logik, memang patutnya aku bangun pukul 8.30. Sebab nak hafal nama Agong, nama CEO MARA lah apa lah. Tapi lepas subuh tu aku tidur. Kalau dah tidur lepas Subuh tu memang ahhh. Aku ni memang susah sikit nak bangun pagi. Mungkin terkena buatan orang #ShahJazle. Bahaha.

Sedar2 je dah pukul 10. Patutnya kalau ikut planning, nak pergi Kiang, nak beli alat tulis. Diorang suruh bawak alat tulis. Alat tulis aku entah ke mana sejak kenduri itu hari. Sobs.

Pastu tak jadi, pergi Kiang masa OTW je nanti, so aku pun revise lah apa yang patut. Nama Agong yang superrr panjang kalah nama sebenar Akon, visi misi tujuan sejarah penubuhan MARA. Pasal Obs&Gynae, cancer cervix, Ireland, Michelle Phan, Eh? Haha. CEO MARA aku tak jumpa siapakah. Aku IM Asilah, dia tak jawab. Tsk tsk tsk.

Aku asyik baca n tulis je masa tu, pastu aku macam rasa vocal chord aku tak panas lagi. So aku nyanyilah lagu sikit. Hakhak. Sambil nak buang rasa neves. Aku record video weyhhhhh. Video. Aku. Bercakap. Haha. Ada 2 video nya. Video aku dalam keadaan yang neves tahap giban. ( Because gaban is too mainstream). Sesiapa yang berminat boleh jumpa aku. Harga boleh runding. Hahahaha

Dalam pukul 2 gitu aku gerak keluar rumah. Sepanjang perjalanan aku baca apa yang aku tulis kat buku. Baru aku tahu betapa skema nya aku. Hakhak. Pergi interview pun baca buku? Ada ke orang buat?


Masa ni dalam kete otw. Bersepah. Very the kina-ish.




Malas pegang, Therefore kita selit. Aku memang kretip dan inovatip ginih. :P

Pastu, sampai terus daftar. Sempat jugak kenal sorang budak ni haa. Aku tak tanya nama, aku tanya sekolah mana. Dia sekolah SAKTI. Alaa sains Kota Tinggi tuu. Pastu tunggulah giliran. Dia ada kasi tag. C5. Aku dah agak dah kena inteview dalam kumpulan. Cam nak nangis tau masa tu. Mencik mencik mencik. I nak sorang sorang. Wuwuwuwuwu


Ruang menunggu utk parents. Anda gojes kalau anda dapat spot mak aku dgn Jarah.




Yang ni pulak tempat tunggu untuk masuk bilik temuduga. And yes, aku amek gambo2 ni semua guna tab. Pastu masa aku tgah amek gambo tu. Budak tudung perpel depan aku nihaa pandang aku lain macam. Apa? apa? apa?!




There you go. The boys yg skema2.


Seriously takde kawan langsung masa tu. Masa menunggu turn nak masuk bilik temuduga tu, aku duduk sorang2 jeh. Sopan je duduk kepit. Dahlah pakai stokin dgn pumps. Very the hipokritos. Budak2 lain macam dah lama kenal antara satu sama lain. Macam kebanyakkannya daripada sekolah yg sama. SBP MRSM Sekolah Sains bla bla bla. Aku tak jumpa Wan pun. Hmmmp.

Tak lama lepas tu, ada orang panggil group aku masuk dalam. 



Cemni lah lebih kurang kedudukannya. Suara aku dah lah lemah-gemalai. Duduk jauh2. Voice projection penting kata Jo. Kalau boleh nak memetir masa tu. 


Interview ni takde pun dia tanya pasal diri kita. Dia bagi group task. Pastu kena buat discussion. Sorang2 kena bercakap lah. Bagi opinion masing2. Paling best bila orang lain setuju dgn pendapat kita walaupun kita hembusss je sebenarnya. Masing2 cakap dah terabur grammar. Pastu semua gagap. Macam gagap itu satu perkara yg normal pulak. :p Interviewers tu tengok je. Dia perhati sorang2. One thing aku belajar, bila nak cakap depan orang, kena fikir dulu. Jangan main hembuss je. Otherwise, kau akan nampak bodoh dan gelojoh. #rhymes. LOL. Cakap slow2 dan nada tu biar kasi nada pengacara sikit. Pengacara Nona seelok eloknya. Bahaha

Lepas dah conclude tu, interviewers tu tanya lah sorang2 soalan2 yg berkaitan dgn task tu. Aku dapat soalan

"Do you think this argument is constructive or deconstructive?"

Pastu, aku jawab I'm sorry I don't understand the question. Hahahaha. Masa tu aku memang dah fikir ah yg aku takkan dapat scholarship ni sebab dah nampak weakness. Pastu dia cakap, dia takboleh translate bahasa melayu sebab the interview must be conducted in english. Damn! aku cakap aku tak faham soalan. Bukan tak faham bahasa. Constructive jadah tu yg aku tak faham. Dalam otak aku cuma ada yang pasal wave tu je. Yang constructive wave tu kat dalam Physics tu. Uhuk uhuk. Then dia terangkanlah "Do you think this argument gives positive or negative outcome". Pastu aku jawablah, "It gives positive outcome because bla bla bla came out with many ideas bla bla bla conclude bla bla bla.Thank you.". Aku pun dah lupa sebenarnya aku jawab apa. Hahaha.

Masa balik tu singgah Angsana nak beli beg n kasut. Takde selera nak shopping. Sebab lapar pastu fikir pasal interview. Redha ke aku kalau tak dapat? Mampu ke aku kalau dapat? Aku pakai tudung hitam, baju kurung hitam corak putih, stokin hitam, pumps hitam, handbag hitam. Peh seriously aku feeling2 peguam time tu. Ehehehe.


Coconut shake. Tak edap angat. Kat Melaka jugak yang edap.



Sedap, sikit dan mahal.


Otw balik tu jam gila gila. Dengan Jarah nya tak reti duduk diam dalam kete. 


Rupa2nya ada lori melintang. Padanlah jam.



Kalau dapat (#PrayForKina), aku pergi. Kalau tak dapat aku pergi UiTM PALAM lah. Allah knows best. Ok bye.

p/s : Hashtag kat blog takpe, jangan hashtag kat fesbuk. #Keji.


No comments:

Meh tanya meh

Archives